İşarat'ül İ'caz, 5. âyetin tefsiri, 92. sayfadasınız.

﴾ اُولٰۤئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ﴿ 1
Bu cümledeki nüktelere işaret eden me'hazlar şunlardır:
1. Evvelki cümle ile bu cümlenin nazmı.
2. اُولٰۤئِكَ 2 ile işaret-i hissiye.
3. اُولٰۤئِكَ 'deki uzaklık.
4. عَلٰى 3 'daki ulviyet.
5. هُدًى 4 'deki tenkir.
6. مِنْ 5
7. رَبِّهِمْ 6 'deki terbiyeden ibaret yedi me'hazdır.
BİRİNCİSİ: Bu cümleyi mâkabliyle bağlayan münasebetlerdir.
Birinci münasebet: Bu cümle mâkablinden neş'et eden üç suale cevaptır.
Birincisi: Hidayetten neş'et eden o güzel vasıfları lâbis olarak hidayet tahtı üstünde oturan o şahısları görmek isteyen sâile cevaptır.
İkincisi: "O adamların hidayete istihkak ve ihtisasları nedendir?" diye sual eden sâmie cevaptır. Yani illet, sebep, اُولٰۤئِكَ ile işaret edilen vasıflardır.
S - Sâbıkan mezkûr vasıfların tafsilen zikirlerini اُولٰۤئِكَ kelimesindeki icmalden daha vâzıh bir surette sebebi gösteriyor.
C - İcmal, bazan tafsilden daha vâzıh olur. Bilhassa matlup, birkaç şeyden mürekkep olduğu zaman, sâmiin gabaveti veya nisyanı dolayısıyla, o mürekkebin eczasını mezc etmekle sebebi çıkarmak müşkül olur.

﴾ اُولٰۤئِكَ عَلٰى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ﴿ 1 Bu cümledeki nüktelere işaret eden me'hazlar şunlardır: 1. Evvelki cümle ile bu cümlenin nazmı. 2. اُولٰۤئِكَ 2 ile işaret-i hissiye. 3. اُولٰۤئِكَ 'deki uzaklık. 4. عَلٰى 3 'daki ulviyet. 5. هُدًى 4 'deki tenkir. 6. مِنْ 5 7. رَبِّهِمْ 6 'deki terbiyeden ibaret yedi me'hazdır. BİRİNCİSİ: Bu cümleyi mâkabliyle bağlayan münasebetlerdir. Birinci münasebet: Bu cümle mâkablinden neş'et eden üç suale cevaptır. Birincisi: Hidayetten neş'et eden o güzel vasıfları lâbis olarak hidayet tahtı üstünde oturan o şahısları görmek isteyen sâile cevaptır. İkincisi: "O adamların hidayete istihkak ve ihtisasları nedendir?" diye sual eden sâmie cevaptır. Yani illet, sebep, اُولٰۤئِكَ ile işaret edilen vasıflardır. S - Sâbıkan mezkûr vasıfların tafsilen zikirlerini اُولٰۤئِكَ kelimesindeki icmalden daha vâzıh bir surette sebebi gösteriyor. C - İcmal, bazan tafsilden daha vâzıh olur. Bilhassa matlup, birkaç şeyden mürekkep olduğu zaman, sâmiin gabaveti veya nisyanı dolayısıyla, o mürekkebin eczasını mezc etmekle sebebi çıkarmak müşkül olur.